Znalostní nákup - konference „Potřebujete peníze? Najděte je v nákupu!“

10.05.2013 18:03

(Jaromír Kyncl) Po loňském úspěšném workshopu na téma Sdílení znalostí v nákupu připravili autoři webového portálu „Znalostní nákup“ v polovině měsíce března další zajímavou akci na toto neotřelé a zajímavé téma. Ve spolupráci s vysokou školou BIBS, Regionální hospodářskou komorou Brno a společností ABAS IPS Management zorganizovali pro management, majitele a zejména nákupčí podniků konferenci na téma „Potřebujete peníze? Najděte je v nákupu!“

Přednášky a diskuzní příspěvky se točily zejména kolem analýzy a řízení spotřeby, znalosti dodavatelského trhu, výběru dodavatelů, základních nákupních přístupů, objednávkových procesů, skrytých potenciálů úspor nebo možností omezení spotřeby.

Probírány zde byly také nákupní vize, strategie nákupu u poptávkových a výběrových řízení, u aukcí či komoditních nákupů, využití Paretovy analýzy (pro naplnění nákupní strategie) a stanovení správných ukazatelů výkonnosti nákupu (KPI). Přednášející rovněž specifikovali některé zvláštnosti při posuzování, vyhodnocování a výběru nabídek či při následném vyjednávání s vybranými dodavateli, případně reagovali na dotazy ve věci správného uzavření kupní smlouvy. Nechyběly ani modelové příklady nákupu, mimo jiné „Nákup úklidových služeb pro společnost na úrovni ČR“.

Přínosná byla též přednáška na téma elektronické aukce (E – aukce). Zejména ta část, v níž její autor vysvětloval účastníkům konference možná dilemata při vyjednávání, probíral posuny hraničních mezí při vyjednávání a vysvětloval vyjednávací a prostorový potencionál při E – aukčním vyjednávání. Dále vysvětlil princip tzv. prvního nasazení (úspory v úvodních kolech aukcí, dynamické srovnávání uchazečů v aukční soutěži) a princip tzv. opakovaného nasazení (ceny na trhu obvyklé, aktivní kontrola získaných cenových hladin).

Poslední část přednáškového cyklu byla věnována úsporám z pohledu podnikového controllingu. Přednášející se mimo jiné zaměřila na oblast definování úspor, zdůraznila nutnost správného definování základny pro měření úspor a optimální použití nastavených cílů k dosažení úspor.

Podle sdělení Ing. Františka Němečka, MBA, a Ing. Aleny Hanzelkové, PhD., MBA, spoluautorů webového portálu www.znalostninakup.cz, připravují organizátoři v letošním roce ještě několik zajímavých vzdělávacích akcí v oblasti nákupu. Zejména konferenci „Marketing v nákupu“, na níž hodlají řešit s předními marketingovými a nákupními odborníky otázky, co to vlastně marketing v nákupu je a jak ho používat. Dále s podporou BVV Brno druhý ročník „Nákupní konference“, který se uskuteční v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně, ve spolupráci s vysokou školou kurz Strategický nákup a v neposlední řadě akci na téma „Veřejné zakázky – jak na ně?“

Ing. Dagmar Matějková (Úřad RHK Brno) představila účastníkům konference nový projekt Regionální hospodářské komory Brno. Jedná se o dvouletý pilotní projekt sítě Enterprise Europe Network ČR s názvem „Kontakt – Kontrakt 2013–2014“. 

 

 

 

 

Na téma správného nákupu ve firmě jako zdroje úspor přednášel Ing. Martin Zelinka, ředitel nákupu Siemens, s. r. o., oz Industrial Turbomachinery Brno.

 

 

 

 

S pokročilými metodami nákupu seznámil posluchače Ing. Ctirad Fischer, ředitel nákupu pro bankovní sektor.

 

 

 

 

„Pár slov o elektronických aukcích jako zdroji úspor“ – tak nazval svou přednášku Ing. Josef Zrník, lektor a konzultant v oboru elektronizace nákupních systémů, spoluautor nejrozšířenějšího B2B e-aukčního systému PROe.biz v České republice a na Slovensku.

 

 

 

Ing. Alena Rozsypalová, ředitelka controllingu RWE ČR, představila projekt „Sanings to budget“, jehož cílem je zajistit, aby úspory dosažené v nákupu byly dodatečně správně zakomponované do plánů a nebyly spotřebovány jinde.   

 

 

 

Ing. František Němeček, MBA, organizátor a moderátor konference (na snímku vpravo).